Kładka "piastowska" pieszo - rowerowa
Osiedle Piastowskie, Poznań, Polska
Typ
konkurs
Powierzchnia
-
Piętra
1
Zamawiający
Miasto Poznań
Orientacyjny koszt
21 924 663
Status
konkurs
Data projektu/budowy
Lokalizacja
Osiedle Piastowskie, Poznań, Polska
Opis
Wstęp /motto
Naszym mottem było stworzenie nie tylko obiektu inżynieryjnego służącego do komunikacji lecz również wykreowanie miejsca spotkań oraz przestrzeni rekreacji w której chętnie się przebywa .
Obiekt w proponowanym przez nas kształcie stanie się nową reprezentacyjną lecz zarazem subtelną wizytówką miasta .
Ideą projektu jest stworzenie obiektu inżynierii o dynamicznej formie przestrzennej , który poprzez swoją architekturę zapewni nowe perspektywy widokowe a także w sposób nietuzinkowy uzupełni krajobraz przestrzeni pomiędzy mostem Przemysława a mostem Królowej Jadwigi .
Kompozycja / Forma
Elewacja mostu generowana jest poprzez wymagania techniczno-inżynierskie. Rozwiązania techniczne oraz przyjęty schemat statyczny konstrukcji mostu wstęgowego składają się na smukłą, elegancką sylwetkę mostu, która nie będzie zakłócać osi widokowych .
Zaproponowana forma zgodnie z zamierzeniem powinna stać się nowym elementem panoramy miasta , który z rzeźbiarskim wyczuciem wpisuje się w panoramę miasta, jednocześnie respektując kontekst urbanistyczny .
Plan kładki posiada dynamiczną formę , która organicznie i intuicyjnie wpisuje się kontekst miejsca . Świadomą decyzją projektową w prezentowanej koncepcji jest „ zagięcie ” przebiegu linii mostu po stronie zachodniej rzeki Warty w kierunku południowo-zachodnim . Ten ryzykowny a zarazem zdecydowany zabieg delikatnego odgięcia części linii mostu bezpośrednio z osi widokowej skierowanej w obszar budynku Miejskich Łazienek Rzecznych pozwoli w pełni na zachowanie bezpośredniego otocznia wymienionego kompleksu , co jest znaczące z uwagi na fakt ,że budynek Miejskich Łazienek Rzecznych i przede wszystkim otaczający go drzewostan stanowi fragment miejskiego systemu klinów zieleni autorstwa Władysława Czarneckiego , który jest wpisany do rejestru zabytków. Dodatkowo należy wspomnieć ,że budynek Łazienek wraz z otoczeniem został ostatnio kompleksowo odnowiony a orientacyjna lokalizacja mostu wskazana z Regulaminie konkursu ingerowała by w chroniony drzewostan a także w wykonane elementy zagospodarowania terenu : istniejące rozdzielnie elektryczne oraz drogę dojazdową do niższej części budynku łazienek od strony rzeki Warty. Stąd decyzja projektowa o intuicyjnym zagięciu - załamaniu linii mostu i włączeniu się do ostatnio zrealizowanego cięgi pieszego i rowerowego po stronie zachodniej rzeki poprzez istniejący zjazd po południowej stronie zabudowy Miejskich Łazienek Rzecznych.
W ten sposób kładka pieszo – rowerowa zaskakiwać będzie nielineralną formą . Owe zagięcie wynikające bezpośrednio z analiz i studiów stanowiło inspirację do również intuicyjnego i organicznego w formie rozwidlenia przebiegu kładki po wschodniej stronie rzeki warty tj. Osiedla Piastowskiego . W tym przypadku nielineralne podejście do projektu spowodowało nieoczywiste rozwiązanie połączenia komunikacyjnego z drogą pieszo-rowerową tzw. Wartostradą oraz układem komunikacji pieszo-rowerowej Osiedla Piastowskiego .
W powstałych punktach załamań przebiegu linii mostu stworzone zostaną miejsca zapraszające do zatrzymania się , odpoczynku oraz podziwiania widoku z perspektywy rzeki . Obiekt stanie się miejscem platformą widokową z zaaranżowaną przestrzenią rekreacyjną .
Zgodnie z przyjętymi schematami statycznymi w miejscach załamań zaprojektowano podpory konstrukcji kładki . Funkcja konstrukcyjna podpór została kreatywnie uzupełnione o funkcję komunikacyjną . Na powierzchni podpór zaprojektowano schody , które umożliwiają dodatkową komunikację pionową z terenami koryta rzeki Warty . Tak nowatorskie wykorzystanie podpór ułatwi komunikację pieszą z poziomu kładki na poziom tarasów zalewowych , co ważne i wymagane szczególnie po stronie zachodniej gdzie nastąpi połączenie kładki z infrastrukturą rekreacyjną : plażą Wilda i przystankiem tramwaju wodnego .
Skomunikowanie rowerowe po stronie zachodniej rzeki z tarasem dolnym zapewniony zostanie poprzez niedawno zrealizowany ciąg pieszo – rowerowy ul. Piastowską a następnie na poziom plaży Wilda poprzez istniejący zjazd ( wymagający modernizacji ) zlokalizowany w kierunku północnym od budynku Miejskich Łazienek Rzecznych .
Perspektywy / osie widokowe.
Obiekt zgodnie z regulaminem konkursu zlokalizowano na osi widokowej w kierunku Kościoła Nawrócenia św. Pawła , w wyniku analiz zdecydowano o załamaniu linii mostu po zachodniej stronie na linii budynku i otoczenia Miejskich Łazienek Rzecznych , co z zamierzeniem koncepcyjnym przyczyni się do braku ingerencji w niedawno zmodernizowane i polegające ochronie konserwatorskiej otoczenie budynku łazienek .
Nowa , oczekiwana kładka pieszo – rowerowa stanie się ważnym elementem w panoramie miasta . Mając na uwadze szczególne znaczenie obiektu w przestrzeni miejskiej w wyniku studiów i analiz przestrzennych zaproponowano kształt mostu , który nie będzie przesłaniał charakterystycznych dominat w panoramie miasta . Wystudiowana forma mostu zdaniem autorów nie będzie przesłaniać osi widokowych . Łagodna i „płynąca” linia mostu wynikająca z przyjętego układu statycznego i rozwiązań konstrukcyjnych mostu wstęgowego podkreślać będzie sylwetę miasta , dodając nowe dynamiczne poziome akcenty , które prowadzić będą architektoniczny dialog i twórczą kontynuację , zachowując jednocześnie równowagę przestrzeni urbanistyczną .
Forma obiektu zdaniem autorów koncepcji charakteryzuje się przy tym oryginalnością i niepowtarzalnością , która komponuje się w szeroki widok perspektywiczny miasta .
Proponowana koncepcja ruchu i użytkowania kładki .
Jedną z kluczowych decyzji stanowiło zaproponowanie wspólnego ruchu pieszych i rowerzystów w obrębie kładki tzw. wspólnej przestrzeni komunikacyjnej ( „shared space ” ) . Takie rozwiązanie poprzez brak wydzielenia kolorem ścieżki rowerowej generuje zwiększoną czujność użytkowników mostu zarówno pieszych jaki i rowerzystów ,co w konsekwencji doprowadza do zmniejszenia kolizji. Most przy szerokości użytkowej 7 metrów stanowić będzie wspólny , wzajemnie odpowiedzialny pas komunikacji bez stworzenia „autostrady” dla rowerów .
Zaproponowana koncepcja mostu zakłada najmniejszą szerokość użytkową kładki 7 m , wolną od przeszkód i elementów architektonicznych , elementów oświetlenia .
Materiały .
Podstawowymi materiałami zaproponowanego rozwiązania projektowego to beton oraz stal.
Podporę mostu z uwagi na właściwe zachowanie w wodzie proponuje się wykonać w konstrukcji żelbetowej .
Nawierzchnię kładki z uwagi na wysokie właściwości użytkowe oraz trwałość nawierzchni proponuje się wykonać z barwionej masy
Balustrady proponuje się wykonać z profili stalowych oraz blachy perforowanej w celu uzyskania jej maksymalnej przezierności .
Meble miejskie w obrębie przestrzeni rekreacyjnych planuje się wykonać z drewna o podwyższonej odporności WPC, tj. Wood Polymer Composite).
Oświetlenie .
Oświetlenie mostu zaplanowano jako bardzo energooszczędne i bezawaryjne oświetlenie LED umieszczone w poręczach kładki – górnej oraz dolnej . Oprócz ww. oświetlenia podstawowego możliwe jest także wyposażenie w lampy LED barierek mostu, a siła światła może być dowolnie zmieniana. Także konstrukcja nośna może być podświetlona za pomocą przeznaczonych do tego specjalnych kieszeniowych lamp LED. W ten sposób konstrukcja, jak i wybrane materiały, mogą być widoczne również po zmroku. Dodatkowo planuje się podświetlenie od spodu siedzisk wypoczynkowych – ławy miejskiej .